Siekdami užtikrinti efektyvų mūsų interneto svetainės veikimą, jos veikloje naudojame slapukus - (angl. cookies). Tęsdami naršymą interneto svetainėje, sutinkate, kad Jūsų kompiuteryje būtų įrašomi slapukai iš interneto svetainės www.siauliai.lt. Susipažinkite su   Privatumo politika.

Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centro likimas - dviejų ministerijų rankose

Šiaulių regiono merai raštu kreipėsi į Ministrą pirmininką Saulių Skvernelį, prašydami išspręsti susidariusią sudėtingą situaciją Šiaulių regione dėl neatsakingo valstybės institucijų darbo bei prarastų 3 765 060,30 Eur Europos Sąjungos paramos lėšų, kurias reikalaujama grąžinti iš VšĮ Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centro (ŠRATC). Į šį raštą gautas atsakymas, kad situaciją pavesta išnagrinėti Aplinkos ir Finansų ministerijoms.

Ši istorija prasidėjo dar 2010 metais, kuomet ŠRATC pateikė paraišką gauti Europos Sąjungos fondų finansavimą projekto „Komunalinių atliekų tvarkymo infrastruktūros plėtra, sukuriant biologiškai skaidžių atliekų tvarkymo infrastruktūrą ir/ar atliekų naudojimo energijai gauti pajėgumus“ įgyvendinimui. Tų pačių metų gruodžio 15 dieną finansavimas buvo skirtas, o gruodžio 30 d. ŠRATC ir Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) pasirašė finansavimo administravimo sutartį. Bendra projekto vertė, kartu su ŠRATC prisidėjimu – 54 486 875,00 Lt (15 780 489,75 Eur).

2010 m. gruodžio 30 d. ŠRATC ir AB bankas SNORAS (toliau – SNORAS) sudarė Garantijos suteikimo sutartį, pagal kurią siekiant užtikrinti ŠRATC įsipareigojimų pagal Finansavimo sutartį įvykdymą, SNORAS išdavė APVA avanso grąžinimo garantiją. Užtikrinant APVA reikalavimų pagal Garantijos suteikimo sutartį įvykdymą, 2010 m. gruodžio 31 d., kaip piniginį užstatą, tiesioginiu mokėjimo pavedimu APVA pervedė į SNORO depozitinę sąskaitą 13 894 152,90 Lt (4 024 024,82 Eur) avansą, kuris buvo įkeistas SNORUI.

Deja, 2011 m. lapkričio mėn. 24 d. SNORUI buvo iškelta bankroto byla, ŠRATC neteko visų lėšų, buvusių SNORO sąskaitose. Dėl visų lėšų, buvusių SNORAS sąskaitose, praradimo ŠRATC nebegalėjo įgyvendinti Projekto. Neįgyvendinus Projekto dėl lėšų stygiaus, APVA 2013 m. gegužės 13 d. surašė pažeidimo tyrimo išvadą, kurioje Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai pasiūlė nutraukti Finansavimo sutartį ir susigrąžinti visas sumokėtas lėšas – 4 024 024,56 Eur. 2013 m. sutartis buvo nutraukta ir nuo tos akimirkos prasidėjo teismų maratonas, siekiant iš ŠRATC atgauti šiuos pinigus, jis tęsiasi iki šiol.

Po banko žlugimo ŠRATC bandė atgauti pinigus: kreipėsi į teismą prašydama įpareigoti SNORAS grąžinti 13 732 864,50 Lt (3 977 312,47 Eur) įkeistų lėšų, jas sumokant į APVA sąskaitą, tačiau Lietuvos Aukščiausiasis Teismas konstatavo, kad Projekto įgyvendinimo sąlygos, sutartys ir visa su tuo susijusi dokumentacija, kuri buvo parengta APVA ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, yra negaliojanti.

ŠRATC yra viešoji pelno nesiekianti įstaiga, įsteigta Šiaulių regiono savivaldybių siekiant įdiegti efektyviai veikiančią regioninę komunalinių atliekų tvarkymo sistemą. Visos įstaigos pajamos skiriamos įstatuose numatytai veiklai finansuoti, t. y. veiklai tenkinančiai viešąjį interesą aplinkos apsaugos srityje. Jos pagrindinė veikla – komunalinių atliekų tvarkymas, kuri vykdoma išimtinai iš lėšų, kurios surenkamos iš gyventojų, o taip pat iš savivaldybių biudžeto. Gautos pajamos turi padengti būtinąsias su komunalinių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, reikalingas šiai paslaugai teikti.

Beveik keturių milijonų eurų, kurie nebuvo panaudoti ŠRATC veikloje ir prarasti dėl neteisėtų institucijų veiksmų, išieškojimas iš ŠRATC sukeltų neprognozuojamas pasekmes Šiaulių regiono komunalinių atliekų tvarkymui, ŠRATC neturint lėšų, sustotų atliekų priėmimas bei tvarkymas mechaninio biologinio apdorojimo įrenginiuose, užsidarytų atliekų priėmimo punktai, didelio gabarito atliekų priėmimo ir žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelės, dėl atliekų neišvežimo, atliekų tvarkymas pagal teisės aktų nustatytus reikalavimus būtų neįmanomas, t. y. atliekų tvarkymas kitais būdais nei šalinimas sąvartyne būtų neįmanomas (atliekos deginimui nebūtų priimamos dėl neatsiskaitymo). Nutraukus paslaugas bei neatsiskaičius su tiekėjais, skolos būtų išieškomos teismine tvarka, kas galėtų privesti ŠRATC prie greito bankroto. Tokiu atveju atliekų surinkimo ir utilizavimo procesai Šiaulių regione sutriktų, kiltų ekologinė krizė, nesant galimybės utilizuoti atliekų visose Šiaulių regiono savivaldybėse.

ŠRATC dalininkės – Šiaulių regiono savivaldybės, siekdamos išsaugoti ŠRATC veiklą ir užtikrinti nepertraukiamą atliekų surinkimą ir utilizavimą regione turėtų iš savivaldybių biudžetų grąžinti ŠRATC skolą valstybei, didinti rinkliavos mokestį regiono gyventojams, o nesant pakankamai lėšų spręsti dėl ŠRATC likvidavimo.

Įvertinant visas aukščiau minėtas lėšų galimybes, akivaizdu, jog tai bus neįmanoma: siekiant padengti įsipareigojimą vietinės rinkliavos lėšomis, ji turėtų būti didinama beveik dvigubai, kas šiuo metu būtų pernelyg didelė našta gyventojams, atsižvelgiant į ekonominę situaciją bei tai, jog rinkliava ir taip buvo didinta 2019 metais. Galimybės ŠRATC skolą dengti iš Šiaulių regiono savivaldybių biudžeto, taip pat nėra, kadangi lėšos, suformuotuose savivaldybių biudžetuose, ir taip yra nepakankamos būtiniesiems gyventojų poreikiams tenkinti.

ŠRATC nemokumo atveju atsirastų itin didelės neigiamos pasekmės ne tik Šiaulių regiono gyventojams, bet ir visai Lietuvai. ŠRATC neįgyvendintų valstybės nustatytų atliekų tvarkymo užduočių, už kurių vykdymą Lietuva turi atsiskaityti Europos Sąjungos institucijoms.

Apžvelgus situaciją akivaizdu, kad nei ŠRATC, nei Šiaulių regiono savivaldybės šiuo metu nėra pajėgios padengti skolos, atsiradusios dėl APVA veiksmų. Šiuo atveju Vyriausybė gali padėti išsaugoti sklandžią ŠRATC veiklą bei išvengti minėtų neigiamų pasekmių ne tik Šiaulių regiono gyventojams, bet ir visai Lietuvos valstybei. Tikimasi, kad situacija bus išanalizuota ir priimtas reikalingas sprendimas.

Šiaulių miesto savivaldybės informacija

Facebook
Spausdinimo versija
Atgal


Oficialūs Savivaldybės puslapiai

      
 


Renginių kalendorius
P A T K Pn Š S
29300102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102
Liepa
    2020     
Naujienų prenumerata
Įveskite savo el. paštą ir gaukite
mūsų naujienas pirmieji: