Savivaldybė džiaugiasi šia tendencija, bet kelia klausimą ar ji nėra atsitiktinė?
Savivaldybės skaičiavimais, penkių didesnių projektų bendra sąmatinė vertė siekė 65,65 mln. eurų, o faktinės rangos sutarčių vertė – 51,29 mln. eurų. Sutaupymas įgyvendinant viešuosius pirkimus – įspūdingas: 14,28 mln. eurų su PVM. Spaudos konferencijoje Administracijos direktorius Antanas Bartulis džiaugėsi šiuo rezultatu, tačiau taip pat kėlė klausimą – ar ši pozityvi tendencija yra tvari, o gal tik laikinas sutapimas?
Dėl šios priežasties nuspręsta nagrinėti penkis didesnius Savivaldybės vykdytus projektus:
- Pramonės gatvės rekonstrukcija: nuo 11,71 mln. Eur sąmatos nusileista iki 9,43 mln. Eur rangos sutarties vertės. Sutaupyta – 2,28 mln. Eur (20,16 proc.).
- Žemaitės gatvės rekonstrukcija: nuo 11,25 mln. Eur sąmatos nusileista iki 8,14 mln. Eur rangos sutarties vertės. Sutaupyta –3,11 mln. Eur (27,65 proc.).
- Futbolo-regbio maniežo statyba: nuo 19,21 mln. Eur sąmatos nusileista iki 17,85 mln. Eur rangos sutarties vertės. Sutaupyta –1,36 mln. Eur (7,08 proc.).
- Bėgiai nuo pramonės parko teritorijos iki krovos aikštelių ir jų teritorijoje: nuo 6,75 mln. Eur sąmatos nusileista iki 5,31 mln. Eur rangos sutarties vertės. Sutaupyta –1,44 mln. Eur (21,34 proc.).
- Krovos aikštelės: nuo 16,73 mln. Eur sąmatos nusileista iki 10,64 mln. Eur rangos sutarties vertės. Sutaupyta – 6,09 mln. Eur (36,41 proc.).
„Stebime aiškią tendenciją – dalyviai, siekdami laimėti rangos konkursus, siūlo itin konkurencingas kainas. Tai leidžia mums efektyviai naudoti miesto biudžeto lėšas“, – pažymi Administracijos direktorius Antanas Bartulis.
Kas lemia tokį sėkmingą rezultatą?
Pirmoji sutaupymų priežastis – skaičiuojamųjų kainų nustatymas pagal Sistelos programą. Sistelos programa – tai specializuota sąmatų skaičiavimo programa, plačiai naudojama Lietuvoje statybos sektoriuje.
„Išanalizavę Sistelos įkainius matome bendrą tendenciją, kad jie dažnai atspindi vidutinį ar net šiek tiek padidintą įkainių lygį ir jie skirti sąmatų parengimui, o ne konkurenciniam kainų nustatymui. Rinkoje tuo metu gali būti didesnė konkurencija, dėl kurios kainos krenta žemiau vidutinio lygio“, – aiškino A. Bartulis.
Konkurso dalyviai turi galimybę varžytis siūlydami mažesnes kainas, nes disponuoja vadinamaisiais „vidiniais rezervais“. Jie gali būti sukaupti gavus geresnes medžiagų tiekimo kainas, iš efektyvesnės technikos, darbo užmokesčio ir kt.
Antroji sutaupymų priežastis – kokybiškai organizuojami viešieji pirkimai. Šiaulių miesto savivaldybė laikosi nuoseklių principų: konkursuose keliami tik būtini kvalifikaciniai reikalavimai rangovams, o centralizuoti pirkimai padeda pritraukti daugiau dalyvių ir iš kitų regionų. Taip pat taikomos aiškios „žaidimo taisyklės“ – rangovas įsipareigoja darbus atlikti laiku ir kokybiškai, o savivaldybė – užtikrinti darbų kontrolę bei savalaikį atsiskaitymą.
Statistikos duomenimis, Šiaulių savivaldybės organizuojamuose konkursuose vidutiniškai dalyvauja daugiau nei keturi dalyviai – tai sukuria konkurencinę aplinką, leidžiančią gauti geriausią kainą rinkoje.
Džiaugdamasis pasiektais rezultatais, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis paragino statybos įmones ir toliau aktyviai dalyvauti savivaldybės organizuojamuose viešųjų pirkimų konkursuose, įvertinant juose užtikrinamą skaidrumą ir aiškias sąlygas. Anot jo, kiekviena dalyvaujanti įmonė prisideda prie miesto infrastruktūros augimo. „Šiauliuose dirbti galima!“ – pabrėžė direktorius.