Paieška...
Išplėstinė paieška
Uždaryti
background

Dainų pirminės sveikatos priežiūros centre pristatyta nauja iniciatyva – „Skaidrumo staleliai“

Liepos 29 d. popietę Dainų pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau - Dainų PSPC) Psichikos sveikatos centre pristatyta unikali ir skaidrumo politiką įstaigoje reprezentuojanti iniciatyva – „Skaidrumo staleliai“. Šios iniciatyvos tikslas – kūrybiškai ir atvirai kalbėti apie vis dar gajų pacientų įprotį dėkoti, ar stengtis pelnyti medicinos darbuotojų palankumą teikiant jiems dovanas. „Skaidrumo staleliai“ – tai simbolinis būdas kurti sąžiningumu ir pagarba grįstą medikų ir pacientų tarpusavio bendravimo kultūrą, stiprinti gydymo įstaigos vertybes, keisti stereotipinį požiūrį. Pagal specialų užsakymą ir numatytą dizainą sukurti 2 staleliai nuo šiol papildys Dainų PSPC erdves. Pagrindinį skaidrumo stalelį darbuotojai, pacientai ir lankytojai ras pirmame aukšte priešais Registratūrą, o kitą stalelį – Psichikos sveikatos centre.

Skaidrumas, kaip vertybė ir pasitikėjimo medicinos darbuotojais pagrindas

Visuomenėje atliekamos apklausos rodo, kad gyventojų pasitikėjimas sveikatos priežiūros sistema išlieka žemas. Todėl vis dar pasitaiko atvejų, kai pacientai siekdami pelnyti tariamą medicinos personalo palankumą ar gauti geresnės kokybės sveikatos priežiūros paslaugas, kaip padėką gydytojams ar slaugytojams dovanoja tam tikrus daiktus – saldainius, gėles ir pan. Dainų PSPC „Skaidrumo stalelių“ iniciatyva primena pacientams, kad geriausia padėka medicinos darbuotojams – nuoširdus a č i ū, pagarbi bendravimo kultūra, supratingumas.

Dainų PSPC direktorė Aurika Koncienė pristatydama „Skaidrumo stalelių“ iniciatyvą atkreipė dėmesį, kad staleliai šioje gydymo įstaigoje turėtų funkcionuoti, kaip priminimas apie sąžiningumą, apie bendravimo ir skaidraus požiūrio kultūrą įstaigoje.

„Žengiame ypatingai svarbų žingsnį. Šiandien diena, kai mūsų įstaigoje pristatomi „Skaidrumo staleliai“. Tai bus mūsų bendros atsakomybės ženklas. Skaidrumas nėra tik įstatymai, nėra tikrai tvarkos ar kažkokie reikalavimai. Skaidrumas yra tikra vertybė, pasitikėjimo pagrindas. Pasitikėjimo tarp gydytojo ir paciento, tarp kolegų. Dainų pirminės sveikatos priežiūros centro skaidrumo staleliai yra kvietimas kiekvienam iš mūsų pažvelgti į tai sąmoningai – ar mes kalbame atvirai, ar mes veikiame sąžiningai, ar mes elgiamės taip, kad pacientai galėtų mumis pasitikėti?“, – mintimis ir įžvalgomis dalijosi vadovė.

Dainų PSPC Psichikos sveikatos centro vadovė gydytoja psichiatrė K. Norvainytė sako, kad išliekantis visuomenės nepasitikėjimas medicinos sektoriumi galimai susijęs su dalies gyventojų baime, kad jais, kaip pacientais, nebus tinkamai pasirūpinta. „Priežasčių už to slypi labai daug. Ši baimė, manau, lemia sąmoningą arba neįsisąmonintą poreikį sukurti su gydytoju ar slaugytoju ypatingą ryšį, kuris, kaip manoma, užtikrins geresnės kokybės paslaugas. Kitaip tariant, labai skeptiškai žiūriu į argumentus, kad dovanojimo medikams veiksmas tėra padėkos išraiška. Manau, kad kaskart, kilus poreikiui atsidėkoti medikui, verta bent trumpam stabtelti ir nuoširdžiai savęs paklausti, ką šis poreikis man iš tiesų reiškia“, – svarsto medikė.

Gydytoja psichiatrė K. Norvainytė: „Esu ta „pikta“ daktarė, kuri nieko neima“

Entuziastingai „Skaidrumo stalelių“ idėją įstaigoje pasiūliusi ir iki įgyvendinimo atvedusi gydytoja psichiatrė K. Norvainytė pasakoja, kad šita mintis gimė prieš maždaug 8 metus, dalyvaujant Jaunųjų gydytojų asociacijos (JGA) veikloje ir gilinantis į skaidrumo sveikatos sektoriuje temą. Kaip tik tuo metu JGA kartu su  Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) ir Lietuvos policija organizavo skaidrumo ir profesionalumo mokymus medikams. Juose intensyviai diskutuota apie sąmoningas ir neįsisąmonintas korupcinio elgesio priežastis, modeliuotos situacijos, kaip elgtis susidūrus su korupciniais veiksmais.

„Pasiekus temą apie atvejus, kuomet pacientai primygtinai bando atsidėkoti vaišėmis ir bręsta konfliktinė situacija, vienas iš lektorių, tuometinis Lietuvos policijos Imuniteto vadovas, pasiūlė idėją įstaigoje įrengti staliuką, kur pacientai galėtų palikti norimas dovanas, ir jomis vaišintis galėtų tiek patys pacientai, tiek personalas“, – prisimena gydytoja ir priduria, kad idėja jai pasirodė labai priimtina, nes akivaizdu, kad tokiu principu per staliuką, kaip simbolinį objektą, būtų siunčiama aiški žinutė visuomenei, kad dovanos negali pasitarnauti kuriant artimesnį ryšį tarp paciento ir konkretaus specialisto.

„Visada buvau ir esu ta „pikta“ daktarė, kuri nieko neima ir dėl to pykstasi su pacientais, – atvirauja gydytoja, – mes, medikai, tikrai esame buvę šioje situacijoje – kartais tenka susidurti ir su pacientų ašaromis ar net pakeltu balso tonu. Tokiais atvejais liekame tarsi surištomis rankomis – nesinori gilinti konflikto ir sukelti pacientui reikšmingo streso, bet tuo pačiu norisi išlikti sąžiningai prieš save ir tinkamai atstovauti savo darbovietę“, – pasakoja K. Norvainytė.

Gydytoja sako, kad tokių stalelių idėją nešiojosi ilgai: „Labai laukiau, kada atsidursiu gydymo įstaigoje, kur galėsiu šią iniciatyvą pasiūlyti ir ji bus priimta. Kur pati gydymo įstaiga nebijotų eiti į tokį pažeidžiamumą. Šiais staliukais mes pasakome, kad taip vis dar vyksta, kad medikai vis dar sulaukia spaudimo priimti dovanas, tačiau mes ieškome tarpinio sprendimo, ką daryti su šia situacija dabar, nes pokyčiai staiga neateina“. Anot K. Norvainytės šie staliukai ir yra tas tarpinis etapas, kuriame įstaiga išreiškia savo poziciją išlikti sąžiningais.

„Pradėjus dirbti Dainų PSPC pamačiau, kad vis tenka su pacientais kalbėtis apie savo asmeninius bei  įstaigos skaidrumo standartus, o brėžiant ribas kartais pasitaikydavo konfliktinių ar net kuriozinių situacijų. Šių stalelių tikslas ir vizija – kad prieisime etapą, kai tų stalelių nebereikės. Kai bus labai aišku, kad pacientai asmeniškai niekam nieko nepalieka ir viskas yra skaidru. Galbūt iniciatyva privers ir kažką susimąstyti, kad geriau ta dovana pasidalinti su tuo, kam to reikia labiau – su vargstančia šeima, benamiu, vaikais kieme ir tokiu būdu dovana įgaus daugiau prasmės negu ant šito stalelio“, – kalbėdama apie „Skaidrumo stalelių“ idėją priduria K. Norvainytė.

 Kokios padėkos formos medikams yra tinkamos?

Kalbant apie dėkojimo kultūrą, suprantama, kad pacientams gali kilti klausimas, kokia gi padėkos forma yra tinkamiausia? Savo dėkingumą už suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas pacientai gali išreikšti nuoširdžiais būdais:

  • padėkoti specialistams konsultacijos metu;
  • patirtimis apie gautas paslaugas pacientai gali pasidalinti atsiliepimų knygose, padėkų kortelėse;
  • pasidalinti savo patirtimi pacientai gali įvairių viešų iniciatyvų metu;
  • komentarai gali būti rašomi Dainų PSPC socialinių tinklų paskyrose.

Gydytoja psichiatrė K. Norvainytė sako, kad tinkamiausia padėka yra tokia, kuri pacientui nieko nekainavo: „Tai gali būti pozityvus atsiliepimas, paliktas pačioje įstaigoje, palaikantis komentaras socialinėje erdvėje, nuoširdi teikiamų paslaugų rekomendacija savo artimiesiems ar paties paciento sukurtas atvirukas. Kartą esu gavusi piešinį su padėka ant paprasto A4 formato lapo ir jį saugau iki šiol“.

 

Dainų PSPC informacija